W związku z odrzuceniem przez wojewodę lubelskiego wniosku o uchylenie pozwolenia na budowę wydanego w obszarze Górek Czechowskich oraz procedowanymi przez MAZ wystąpieniami TBV Investment o pozwolenie wycinkę ponad 220 drzew i 500m2 krzewów — przed złożeniem odwołań w ww. kwestiach, wraz z analitykami postanowiliśmy dokonać porównania pierwszej i ostatecznej wersji raportu z inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej wąwozów: nr 13 Górki Czechowskie, nr 26 Lipnik, nr 41-53 Zimne Doły wraz z analizą urbanistyczną.
Pierwsze wyniki analiz publikujemy jako „Wielką księgę cenzury inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej wąwozów: nr 13 Górki Czechowskie, nr 26 Lipnik, nr 41-53 Zimne Doły wraz z analizą urbanistyczną”:
W wyniku przeprowadzonych przez Urząd Miasta Lublin analiz dotyczących aktualności i kompletności inwentaryzacji i waloryzacji przyrodniczej wąwozów: nr 13 Górki Czechowskie, nr 26 Lipnik, nr 41-53 Zimne Doły wraz z analizą urbanistyczną — z raportu zniknęły między innymi zapisy jednoznacznie niekorzystne dla planów potencjalnego dewelopera, wydanych już pozwoleń na budowę oraz procedowanych przez MAZ wniosków o wycinkę ponad 220 drzew i 500 m2 krzewów w obszarze Górek Czechowskich.
Do tych najważniejszych zapisów, które zniknęły w wyniku „analiz dotyczących aktualności i kompletności inwentaryzacji” zaliczyć należy definicję strefy Ekologicznego Systemu Obszarów Chronionych, który swoim zasięgiem obejmuje zdecydowaną większość obszaru Górek Czchowskich. Zwróćcie Państwo uwagę, że zapisy te są rygorystycznie stosowane i egzekwowane w stosunku do innych prywatnych właścicieli gruntów, które objęte są tym samym systemem obszarów chronionych:
ESOCH – strefa ekologicznego systemu obszarów chronionych, to
ciągła struktura przestrzenna wiążąca ze sobą najbardziej wartościowe,
różnorodne przestrzenie zieleni, fragmenty terenów otwartych (w tym wód
powierzchniowych) i wybrane tereny zainwestowania miejskiego o
ograniczonej zabudowie a także zapewniająca ich powiązanie z
odpowiednimi terenami pozamiejskimi w celu zapewnienia w jej obrębie
ekologicznych reguł ciągłości;
W ramach funkcji sąsiadujących z suchymi dolinami, innymi niż ZP,
wyznacza się obszary buforowe np. w ramach MW, obszar zieleni
towarzyszącej ZT, który może być włączony w strefę ESOCH. Główne
założenia zapisów w ESOCH zostały przedstawione poniżej (wyciąg).
W celu zapewnienia właściwych warunków dla funkcjonowania przyrody oraz
ochrony terenów o wysokich walorach przyrodniczych przed degradacja –
ustanawia się Strefę Ekologicznego Systemu Obszarów Chronionych ESOCH –
będąca fragmentem systemu ogólnomiejskiego. Ochrona objęte zostają dno
doliny Bystrzycy, Czechówki, Cieku spod Konopnicy, Czerniejówki, suche
doliny, formy zieleni wykazujące ciągłość przestrzenną, oznaczone na
rysunku planu granicami systemu. W granicach ESOCH obowiązuje zakaz:
odprowadzania ścieków do wód i gruntu,
lokalizowania wszelkich nowych form zabudowy kubaturowej, w tym
również zabudowy mieszkaniowej, poza wyznaczona w planie strefą,
zmiany ukształtowania rzeźby terenu, tworzenia nasypów ziemnych
sytuowanych poprzecznie do osi suchych dolin i dolin rzecznych,
lokalizowania stacji benzynowych i kopalni surowców mineralnych oraz parkingów,
lokalizowania parkingów poza wyznaczonymi w planie dla obsługi ruchu rekreacyjnego,
prowadzenia prac melioracyjnych zmierzających do odwodnienia terenu,
lokalizowania wszelkiego rodzaju składowisk odpadów, wylewisk nieczystości i grzebowisk zwierząt,
lokalizacji zbiorników małej retencji w dolinie Cieku spod Konopnicy, poza wyznaczonymi w planie,
Sposób zagospodarowania obszarów w obrębie ESOCH obejmuje:
w obszarze ESOCH preferuje się wszelkie formy wzbogacania
ekologicznego poprzez nasadzenia różnych form zieleni ozdobnej oraz
zadrzewienia, które należy realizować w systemie gniazdowym w taki
sposób, aby nie utrudniały one przewietrzania głównych korytarzy
nawiewu, jakimi są dna dolin rzecznych,
zasady gospodarowania w obszarze objętym ESOCH podporządkowuje się
funkcjom, dla których został on ustanowiony tzn. funkcjom ekologicznym i
ochrony środowiska. Funkcja uzupełniająca jest rekreacja z
dopuszczeniem realizacji wszelkich form terenowych urządzeń
rekreacyjnych (ścieżki rowerowe, zadaszenia turystyczne, boiska do gier
małych i.t.p.),
w granicach ESOCH dopuszcza się realizacje podziemnej infrastruktury technicznej,
ustalenia zawierające warunki zagospodarowania terenów obowiązujące w
strefach ustanowionych w celu ochrony (kształtowania) środowiska i
przyrody oraz krajobrazu i dóbr kultury mają pierwszeństwo przed
przepisami zawierającymi warunki dla pozostałych stref;
warunki zagospodarowania zawierające zakazy lub ograniczenia dla danej
strefy (w ESOCH) mają pierwszeństwo przed warunkami zawierającymi
dozwolenia dla innej strefy obejmującej ten sam obszar,
przepisy określające warunki obowiązujące w strefach polityki
przestrzennej (w ESOCH) obejmujących dany teren mają pierwszeństwo przed
przepisami określającymi przeznaczenie dopuszczalne dla tego terenu,
zakaz prowadzenia prac niwelacyjnych i nadsypywania terenu w sposób
utrudniający odpływ wód opadowych, a także radykalnie zmieniających
naturalnie uformowana rzeźbę terenu,
zbocza dolin rzecznych, suchych dolin i wąwozów uznaje się z uwagi na
ich ekspozycje, za element tożsamości przyrodniczo-krajobrazowej,
podkreślający walor położenia miasta. Wprowadza się obowiązek ich
ochrony przed wszelkimi formami zabudowy kubaturowej, poza wyznaczoną w
planie strefą oraz nasadzeniami wysokiej zieleni ozdobnej,
wszystkie działania prowadzone na wyznaczonych terenach M2, M3, M4,
M5, M6, UP, U, UN, UC, SR1, SR2, AG, AGc, ZR, ZP, ZC, ZI, ZŁ, R1, R2,
R3, R4, W, IS, KK, KS, KS1, KD…, nie mogą naruszać ustaleń
obowiązujących dla stref polityki przestrzennej (w ESOCH), w obszarze
których są one położone,
ustalenie ZP (tereny zieleni publicznej – parki, skwery, zieleńce
będące w ramach strefy ESOCH), tworzy w obszarze miasta system terenów
biologicznie czynnych, wspomagający podstawowy układ ekologiczny miasta,
wzbogacony o funkcje uzupełniające – rekreacje oraz usługi towarzyszące
podlegające specjalnym rygorom.
Na terenach tych ustala się:
zakaz przekształcania powierzchni terenu w szczególności poprzez niszczenie naturalnej rzeźby,
w kształtowaniu kompozycyjno – krajobrazowym terenów parkowych w
maksymalnym stopniu zachować naturalną rzeźbę terenu, bez prawa
niwelowania, przekształcania i niszczenia zboczy dolin oraz realizacji
obiektów kubaturowych,
kształtowanie zieleni w sposób naturalny, z zachowaniem dna suchych
dolin oraz dolnych partii zboczy jako otwartych, trawiastych bez drzew
ewentualnie z pojedynczymi egzemplarzami – wyższe partie terenu należy
wzbogacić nowymi nasadzeniami zieleni o zróżnicowanym składzie
gatunkowym – skupiny zieleni wysokiej nie mogą tworzyć nazbyt zwartych
grup, uniemożliwiających swobodne przewietrzanie terenu – obsadzenie
stromych zboczy dolin niska roślinnością okrywowa o silnie rozbudowanym
systemie korzeniowym, zabezpieczającym je przed erozją,
zakaz samowolnego wycinania drzew i krzewów nieowocowych,
zakaz lokalizacji obiektów nie związanych z podstawową funkcja terenu,
możliwość lokalizacji podziemnej infrastruktury technicznej pod
warunkiem rekultywacji terenów naruszonych pracami budowlanymi,
zakaz czasowego zagospodarowania w formie parkingów.
ochronę przed zmianą użytkowania i zagospodarowania pod inne funkcje;
w ustaleniu ZI – zakaz realizacji obiektów kubaturowych;
w ustaleniu – ZŁ obejmujące dna dolin rzecznych i obniżeń dolinnych,
stanowiące korytarze ekologicznych powiązań podstawowego układu
ekologicznego miasta ustala się:
o maksymalne zachowanie naturalnego charakteru istniejących dolin tj.
istniejących zbiorowisk roślinnych, drzew i krzewów oraz ukształtowania
terenu,
o zakaz realizacji obiektów kubaturowych,
o wykorzystanie istniejących ciągów spacerowych do realizacji nowych
bądź kontynuacji ścieżek rowerowych,
tereny oznaczone symbolem ZŁ(ZP) oznaczają rezerwy rozwojowe miasta
przewidziane do zagospodarowania w okresie poperspektywicznym. Symbol w
nawiasie oznacza przewidywaną do realizacji funkcje terenu.
wszystkie działania prowadzone na wyznaczonych terenach ZŁ nie mogą
naruszać ustaleń obowiązujących dla stref polityki przestrzennej, w
obszarze których są one położone;
zasadą w zakresie ochrony środowiska i przyrody jest ochrona i
kształtowanie środowiska przyrodniczego jako przyjaznego, atrakcyjnego
środowiska miejskiego, współtworzącego tożsamość
przyrodniczo-krajobrazową miasta.
Realizacja powyższej zasady
następuje poprzez nakaz ochrony i wzmacniania drożności
przyrodniczo-przestrzennej oraz wzajemnych powiązań przyrodniczych i
funkcjonalno-przestrzennych obszaru objętego planem z systemem
ekologicznym miasta, ochrony suchych dolin, w tym ukształtowania terenu,
stanowiących ogniwo ekologicznego systemu obszarów chronionych ESOCH;
Dla obszaru Górek Czechowskich w ramach ESOCH ustanowiono dodatkowo
„strefę ochrony walorów przyrodniczych i krajobrazowych obszaru Górek
Czechowskich – K 1”, w celu zachowania i ochrony najbardziej
wartościowych walorów przyrodniczych i krajobrazowych.
Granica strefy objęto jeden z najcenniejszych przyrodniczo i
krajobrazowo rejonów miasta, o charakterystycznej dla obszarów lessowych
rzeźbie terenu, wykształconej w formie suchej erozyjno – denudacyjnej
głębokiej doliny o przebiegu zbliżonym do południkowego, z licznie
rozbudowanymi poprzecznie do niej dolinami bocznymi oraz wypłaszczonymi
wierzchowinami. Ustala się w obszarze strefy jako funkcję wiodącą zieleń
ogólnodostępna o charakterze parkowym wraz z programem towarzyszącym.”
Wizja lokalna w jednym z miejsc planowanych wycinek drzew i krzewów:
Kwestia planowanych wycinek ponad 220 drzew i 500m2 krzewów
Proszę o kolportowanie powyższych informacji i materiałów na wszelkich dostępnych forach i platformach sieci Internet.
Pozdrawiam
Andrzej Filipowicz
Lubelski Alarm Smogowy
Porozumienie Obrony Lublina
Członek Rady Dzielnicy
Czechów Południowy